MOOC: Proses Ambil Alih dan Tindakan Segera

Assalammualaikum dan Salam Sejahtera.

Baru-baru ini pihak BIPD, JPPKK telah dimaklumkan oleh pihak OpenLearning.com (OL), iaitu pembekal bagi capaian MOOC Politeknik Malaysia, bahawa pihak OL akan mengenakan caj perkhidmatan sebanyak RM39.90/sebulan bagi setiap akaun pengguna bermula pada 3 Mac 2019. Tindakan ini terguna pakai buat semua pengguna OL secara global.

Bagi membantu setiap institusi di Politeknik Malaysia, pihak BIPD JPPKK telah mengambil tindakan segera dan berusaha mencari jalan bagi menyelesaikan perkara ini. Satu mesyuarat telah diaturkan pada 13 Februari 2019 di JPPKK dan telah dihadiri oleh Pegawai e-Learning, Pegawai Multimedia dan Sumber, serta Penyelaras TECC 4.0, dan MOOC merupakan salah satu agenda yang telah dibincangkan. 

Satu keputusan yang jelas telah diputuskan. Oleh itu, pihak BIPD JPPKK memohon tindakan segera dari setiap politeknik bagi membantu menyelesaikan perkara ini.

Pihak CTTL maklum tentang pentingnya isu ini disegerakan. Oleh itu, berikut merupakan sedikit pencerahan tentang isu MOOC Politeknik, serta tindakan yang perlu diambil oleh semua Penyelaras MOOC Jabatan / Manager e-Learning Jabatan:















Oleh itu, dimohon jabatan-jabatan yang terlibat untuk mengambil tindakan segera bagi melancarkan proses ini. Pihak CTTL dan BIPD JPPKK memohon maaf di atas perkara ini. Semoga perkara ini selesai secepat dan sebaik mungkin.

Terima kasih.